Kako se osloboditi loših navika na najbrži način – Veza emocija i ishrane - Živanovic Tim

by Zivanovic Tim
1 year ago
1455 Views

Da li se i vi često zapitate zašto odustajete od novih odluka, zašto gubite motivaciju tokom primene novog režima ishrane, zašto su vam dijete neuspešne i sl? Svakako da je jedan od razloga nespreman ulazak u “novi projekat”, odnosno loše organizovana ishrana.

Najčešće je reč o dijetama sa malo kalorija, o jednoličnoj ishrani, ishrani koja isključuje mnoge korisne namirnice, ishrani koja sadrži previše namirnica životinjskog porekla, zbog čega počinjemo da se osećamo loše – imamo manjak energije, tegobe sa probavom i ne postižemo rezultate kada su neki zdravstveni problemi u pitanju. Sve to nas demorališe, zbog čega  odustajemo od promena, a pošto nam se to dešava po ko zna koji put počinjemo da mislimo da je dostizanje cilja za nas nemoguća misija.

Drugi najčešći razlog neuspeha je vezan za psihološku komponentu. Nutricionisti često zanemaruju postojanje psihološke zavisnosti od hrane. Ali ako osoba hranom pokušava da popravi raspoloženje, da se kažnjava, da pronađe utehu, da pobegne od nekih realnih problema, naravno da je neophodno raditi na rešavanju psihološkog aspekta kako bi i “dijeta” bila efikasna.  

Drastičan “rez” za brzo oslobađanje od zavisnosti

Ako je vaš porok, na primer,  čokolada i dobijete savet da je jedete umereno, vaš proces odvikavanja će biti osuđen na propast. Jer, zamislite da osobi koja se leči od alkoholizma kažete da može da nastavi da pije ali samo jednu čašicu pića dnevno!!!

Ono što je pozitivno, jeste činjenica da je lečenje zavisnosti od čokolade lakše nego lečenje zavisnosti od alkohola, mnogo brže se postižu rezultati, nema apstinencijalne krize i postoje taktike kako da se želja za slatkišima smanji kroz korigovanje još nekih životnih navika (postoje određene namirnice koje bude želju za slatkišima, kao i one koje nam tu želju smanjuju). Već posle par dana želja za slatkim se značajno smanjuje, čak i gubi,  a posle 21 dan se navike potpuno menjaju.

Televizor kao prepreka za postizanje uspeha

Dva faktora koja se navode kao najčešći uzroci gojaznosti kod savremenog čoveka jesu prejedanje i manjak aktivnosti. Ako spadate u grupu ljudi koji su neumereni u konzumiranju hrane, prvi korak je da uz stručno lice otkrijete uzrok vašeg prejedanja. Ako je uzrok psihološke prirode, neophodno je za početak da ga dijagnostikujete, odnosno prepoznate, a zatim uz podršku psihologa i rešite. 

Ali, da li ste primetili da je i gledanje televizora česta asocijacija za „grickanje“?  Većina ljudi voli da se smesti u neki svoj udoban kutak, uključi TV i uživa u konzumiranju slanih grickalica, sladoleda, ili pak konkretnog obroka, najčešće večere, pri čemu često nismo svesni količine hrane koju smo pojeli jer nam je fokus na TV sadržaju a ne na hrani.

Prejedanje

Kada je fizička aktivnost u pitanju, da li ste baš sigurni da vam nedostaje vreme ili je uzrok nevežbanja i nekretanja nešto drugo – možda opet televizor!? Ako imate vremena da tokom dana, ili večeri, gledate televizor duže od pola sata, onda sigurno imate vremena i za šetnju, trčanje, vežbanje kod kuće, vožnju bicikla ili neku organizovanu fizičku aktivnost.

Isključivanjem televizora iz vašeg večernjeg programa možete rešiti problem gojaznosti jer ćete “jednim udarcem ubiti dve muve” – u ovom slučaju su te muve prejedanje i manjak vremena za vežbanje.

 Ako ste se prepoznali u ovoj priči, onda treba da radite na rešavanju problema zavisnosti od televizora, a ne od hrane.

Televizor može biti uzrok i vaše nesanice koju pokušavate da rešite sedativima, a za početak bi možda trebalo da izbegavate gledanje opterećujućih sadržaja uveče pred spavanje. Ako dan završite šetnjom, čitanjem knjige, tuširanjem toplom vodom i preskočite večeru, sedativi vam neće biti potrebni. Želudac koji ne vari hranu tokom noći omogućiće vam dobar san.

Ne ostavljajmo mesta za neuspeh

Opet ćemo uzeti za primer čokoladu. Ako želimo da se oslobodimo zavisnosti od nje, moramo je skloniti iz svog vidokruga, tačnije, uzmite sve zalihe čokolada i bacite ih. Ako, na primer, neko želi da se oslobodi zavisnosti od pušenja, a redovno nosi u tašni cigaretu „za svaki slučaj“, to znači da osoba sumnja u sebe i priprema se za neuspeh.

Postoji jedna priča koja lepo ilustruje ovaj primer: Pred polazak u školu majka govori sinu da nakon škole ne ide na plivanje, već da odmah dođe kući, na šta je sin rekao :“U redu majko.“ Međutim, kada je došao kući kosa mu je bila mokra. Majka ga je pitala da li je možda bio na plivanju, na šta je on potvrdno odgovorio, a na pitanje zašto je to uradio sin je rekao:“Zato što sam bio iskušan:“ „A zašto si nosio kupaći u torbi?“ „Pa zato majko što sam mislio da bih mogao biti iskušan.“

Skidanje kilograma

Zato, ne ostavljajte mesta za neuspeh, fokusirajte se na pobedu, verujte u sebe i težite ka cilju. U početku će biti teško, ali kada osetite prvi rezultat to će vam biti motivacija da nastavite dalje. Ne treba u startu imati pogrešna očekivanja da će biti lako, jer onda povećavate šansu za neuspehom. Spremite se na to da je svaki pravi put najteži put, „stisnite zube“ , malo otrpite, a posle ubirajte plodove svoga truda i uspeha. Patnja koju ćete osetiti tokom procesa odvikavanja je daleko manja (i ne traje dugo), nego ona koju možete imati kasnije ukoliko nastavite sa pušenjem, prejedanjem, ispijanjem velikih količina alkohola, jedenjem loše hrane i sl.

Jedan dan neuspeha nije razlog da odustanemo

Najčešće se dešava da ljudi odluče da se striktno drže određenog režima ishrane neko vreme, ali im se tokom tog perioda desi „pad“, odnosno pokleknu pred iskušenjem i „prekrše“ dijetu. Nakon toga sledi period „psihičkog pada“, gubitka volje, motivacije, počinjemo da mislimo da nismo dovoljno dobri da bismo u bilo čemu uspeli, da nikada nećemo postići željeni rezultat, „lepimo“ sebi razne demorališuće etikete, a sve to nas sputava u daljem uspehu. Govorimo sebi da smo poraženi, da to nije za nas, da ne možemo da uspemo i  zato odustajemo. A zapravo treba da shvatimo da to što smo jedan dan poklekli ne znači da smo poništili sav dotadašnji uspeh i napredak.

Neuspeh treba smatrati svetionikom upozorenja. Ako ste napravili grešku i uvideli je, to će vam pomoći da napredujete ka uspehu. Izanalizirajte grešku kako biste videli zašto je i kako nastala i to će biti još jedan korak ka cilju.

Integrativni nutricionizam najbolje rešenje za osobe sa viškom kilograma

Iz svega gore navedenog možemo da zaključimo da postoji puno faktora koji utiču na pojavu gojaznosti i da samim tim ne možemo postići željeni rezultat delujući samo preko jednog od njih. Zato nam je potreban integrativni pristup, sagledavanje svih faktora koji su doveli do gojaznosti, otkrivanje uzroka i delovanje na njih. Ponekad je potreban timski pristup kako bi se postigli zadovoljavajući i dugoročni rezultati, a taj tim treba da činite Vi, savetnik za ishranu i psiholog.

Zato smo mi odlučili da osnujemo TIM podrške ka postizanju uspeha kada je borba sa viškom kilograma u pitanju. Pozivamo vas da budete deo našeg TIM-a i unapredite svoje zdravlje.

Tags: , , ,