Mane dijeta sa Interneta i kako najjednostavnije postići željenu kilažu - Živanovic Tim

by Zivanovic Tim
5 months ago
548 Views

Danas nam je sve dostupno na internetu pa tako i more različitih dijeta koje obećavaju brze rezultate u „skidanju“ kilograma. Po nekim sopstvenim kriterijuma biramo onu dijetu koja nam deluje najprihvatljivije, ali da li je to zaista dobar izbor za nas, da li će biti rezultata, da li će efekat biti dugotrajan, da li će takva dijeta ostaviti posledice po naše zdravlje i šta je to što u toj dijeti nije dobro za nas, pitanja su na koja nemamo odgovor. 

Hajde da vidimo koje su to mane nekih dijeta sa neta i kako treba da izgleda režim ishrane koji će istovremeno da nam pomogne da regulišemo telesnu težinu, da je održimo na duge staze i da poboljšamo svoje zdravlje.

Uzrok gojaznosti prvi korak ka rešenju

Krenimo od početka, tj. od pitanja kako je i zašto došlo do povećanja naše telesne težine? Da li zato što smo jeli puno voća, integralnih žitarica, mahunarki, pa zato biramo dijete koje isključuju ove za život i zdravlje dragocene namirnice, ili zato što nam je nedostajalo masti i proteina pa se odlučujemo za dijete koje ih sadrže u velikim količinama, ili je pak razlog nešto drugo, na primer malo kretanja, konzumiranje hrane s nogu, prekomerna upotreba masti, šećera i industrijske hrane, brzo jedenje i prejedanje, kasna večera, nedovoljna upotreba vlakana i sl?

Da li je realno očekivati da ćemo smršati i održati telesnu težinu ukoliko kratko vreme budemo na nekom režimu ishrane, a potom se vratimo starom, uobičajenom? Da li je moguće održati telesnu težinu ukoliko imamo neke brige, strahove, potisnute negativne emocije, manjak samopouzdanja, traume iz detinjstva  koje pokušavamo da rešimo prejedanjem ili begom u svoju zonu komfora (gojaznost)? To je kao kada bismo problem anoreksije rešavali samo uvođenjem određenog programa ishrane za povećanje telesne težine.

Bez psihološke podrše i otkrivanja pravog uzroka problema je teško očekivati uspeh u lečenju ovakvih problema. A kako ćemo doći do pravog uzroka naše gojaznosti, osim kroz razgovor sa stručnom osobom, što u internet dijetama sigurno nećemo pronaći. Ukoliko ne poznajemo oblast nutricionizma, da li ćemo prepoznati šta je to u određenoj dijeti što može da nam naškodi i koja dijeta je najbolja za nas? 

Mane nekih od najpopularnijih dijeta

Atkinsova dijeta

Ovo je proteinska dijeta koja se bazira na velikom unosu životinjskih proteina i malom unosu ugljenih hidrata. Samim tim sadrži i velike količine masti, jer su sve namirnice životinjskog porekla prepune holesterola. Na prvi pogled mnogima deluje primamljivo jer meso, jaja i riba mogu da se jedu u neograničenim količinama, a kada pročitamo iskustva u smanjenju telesne težine postajemo još “zagrejaniji” za ovu dijetu. Međutim, ovakva dijeta može biti veoma opasna.

Prevelika količina proteina i masti stvara kiselu sredinu u organizmu, a poznato je da je kiselost organizma podloga za razvoj svih bolesti, od virusnih, bakterijskih i gljivičnih infekcija preko autoimunih bolesti, pa sve do karcinoma. Suprotno tome je bazna sredina, koja je prevencija svih bolesti i treba da se postigne uravnoteženom ishranom. Kada je krv kisela, organizam crpi kalcijum iz kostiju, što je podloga za razvoj osteoporoze. Takođe, giht, upalna bolest zglobova, nastaje upravo zbog previše proteina u ishrani. 

Atkinsova dijeta je dijeta sa vrlo malo ugljenih hidrata. To znači da isključujemo voće i integralne žitarice, namirnice koje bi trebale da čini osnovu naše ishrane, i upravo je to hrana na kojoj je bila bazirana ishrana naših predaka. Bez ugljenih hidrata nećemo imati vlakna, koja su najvažnija u procesu mršavljenja, smanjenju holesterola, triglicerida, krvnog pritiska, regulacije probave, prevencije raka…Ova dijeta je osiromašena vitaminima i mineralima, a bez njih nema dobrog imuniteta i zdravlja.  

Keto dijeta

Slanine, šunke, čvaraka, sira, mesa i drugih masti koliko želite, pa kome se ova dijeta ne bi dopala!? Međutim, ovakva ishrana nosi veliki rizik za zdravlje, a upravo kiselost organizma o kojoj smo govorili i kod Atkinsove dijete je glavni razlog zbog kog je ova dijeta nezdrava.

Ketogena dijeta ima nekoliko loših nuspojava, a jedna od njih se zove “Keto Grip”.  Simptomi se obično javljaju tokom prvih par dana, odnosno dok se telo privikava na unos manje ugljenih hidrata. Obično se ljudi žale na glavobolju, mučninu, grčenje u mišićima i umor. Dakle, osećaćate se bolesno! Zar ne bismo pri prelasku na zdravu ishranu trebali da se osećamo poletnije i zdravije!?

Ako inače imate problema sa zatvorom i lošom probavom, na ovakvoj ishrani ćete samo pogoršati situaciju. Osećaćete umor, možda imati loš zadah, bubrezi će biti opterećeni i rizikujete da dobijete kamen u bubrezima. Na duže staze dolazi i do hormonskih poremećaja, naročito kod žena. Ali da li ćete smršati? Hoćete! Da li ćete promeniti vaše životne navike koje su dovele do gojaznosti? Nećete! Na vama je da odlučite šta vam je važnije.

UN dijeta

Ovo je svakako jedna od najpopularnijih dijeta, prvenstveno zbog toga što ne isključuje nijednu grupu namirnica. Dozvoljeno je koristiti i meso, i slatkiše, ali morate da se držite preciznog rasporeda za svaki dan. Iako nije opasna kao prethodne dve dijete, ova dijeta vam neće pomoći da promenite životne navike. I, šta će se onda desiti kada prođe 90 dana tokom kojih ste se pridržavali ovog programa? Bićete mršaviji neko vreme, vrlo kratko, a onda sledi povratak na stari režim i kilogrami se vraćaju.  Osim toga, zapitajte se da li ste se pozabavili uzrokom vaše gojaznosti? Naravno da niste, jer vam niko o tome nije ni reč rekao!

Vodena dijeta

Poznata i kao Stilmanova dijeta, pri kojoj se brzo gube kilogrami, nedeljno čak dva do šest kilograma. Zove se vodena jer podrazumeva unos osam čaša vode dnevno, što bismo inače trebali da radimo, a u suštini se bazira na proteinskom programu. Zabranjen je unos voća i povrća, mlečnih proizvoda i žitarica.

S obzirom na to da je lišena vitamina i minerala, potrebna je suplementacija nekim vitaminsko-mineralnim kompleksom. Ne sme se držati više od sedam dana, što vam sve govori o tome koliko je ovakav režim ishrane zdrav. O štetnosti prekomernog unosa proteina smo već govorili. 

Niskokalorijske dijete

Nećemo ih ponaosob imenovati, ali sve dijete koje podrazumevaju mali unos kalorija su veoma opasne i često ne daju rezultate. Zbog konstantnog osećaja gladi osobe često odustaju od ovakvih iscrpljujućih dijeta. U stanju gladovanja organizam gomila masti pa nećemo ni postići željene rezultate. U ishrani će nam nedostajati mnogi nutrijenti. Ovo su samo neki razlozi zašto dijete koje podrazumevaju gladovanje nisu dobre.

Kako treba da izgleda prava “dijeta”?

Prvo, kada odlučite da smršate treba da postavite sebi cilj. Da li je cilj samo da “skinete” par kilograma kako biste za neku priliku bili “fit”, ili želite da održite tu kilažu, da poboljšate svoje životne navike, shvatite gde grešite i kako da se oslobodite starih navika, da poboljšate svoje zdravstveno stanje ili se pak pozabavite prevencijom?

Ako želimo da smršamo na zdrav način, održimo kilažu i poboljšamo svoje zdravlje onda moramo biti spremni na neka odricanja, na činjenicu da će nam jedno kratko vreme biti teško jer je svako menjanje navika izazov, ali vrlo brzo ćemo osetiti blagodat novog režima ishrane, samim tim i motivaciju koja nam je neophodna da bismo postigli željeni cilj. Naravno, ne morate sve navike da iskorenite. Ustvari, ništa ne morate, ali bi bilo poželjno da to učinite za sebe i svoje najbliže, za sve ljude koji vas vole.

Prava “dijeta” treba da bude napravljena baš za vas, prilagođena vašem dnevnom ritmu, vašem zdravstvenom stanju, vašim ciljevima, ukusima, karakteru, energetskim potrebama, radnom vremenu, stilu života, godinama i sl. Ona ne sme da isključuje nijednu životnu namirnicu koju nam je priroda dala (osim u slučaju alergija ili nekih zdravstvenih problema). Dobar plan ishrane mora da sadrži sve potrebne nutrijente, a osoba koja vam izrađuje jelovnik treba da vam pomogne da shvatite zašto u jelovniku sve izgleda baš tako kako izgleda, jer je važno da razumete to što radite.

Ključno u procesu mršavljenja su vlakna, bez njih nema zdravog gubitka kilograma. Dobar plan ishrane treba da ima za cilj i smanjenje kiselosti organizma. Pozitivne efekte u vidu priliva energije, smanjenja nadutosti i redovnog pražnjenja creva treba da osetite vrlo brzo. I, što je najvažnije, dobar plan ishrane može da se primenjuje do kraja života jer je bezbedan, a ako zadržite makar 50% novih navika učinićete mnogo za svoje zdravlje na duge staze. 

Sandra Živanović, savetnik za ishranu


Tags: , ,